Edycja – 11 marca 2024r.: „Wojewoda Lubelski zaskarżył uchwałę Nr LXI/516/2024 Rady Miejskiej w Opolu Lubelskim z dnia 19 stycznia 2024 r. w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków-ratowników ochotniczych straży pożarnych biorących udział w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych, szkoleniach lub ćwiczeniach do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, wnosząc o stwierdzenie nieważności jej § 1 w brzmieniu: „dla członków ochotniczych straży pożarnych z terenu gminy Opole Lubelskie”, § 1 pkt 2 w brzmieniu: „organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę” oraz § 2.„
—
31 stycznia 2024r.:
Tylko czekać jak uchwała Rady Miejskiej z dnia 19 stycznia 2024r. dotycząca ekwiwalentu strażaków-ratowników w gminie Opole Lubelskie zostanie uchylona przez nadzór prawny Wojewody Lubelskiego. Skąd taki wniosek?
Można to wysnuć chociażby z treści opublikowanego w dniu 15 stycznia 2024r. Rozstrzygnięcia nadzorczego PN-II.4131.497.2023 z 12 stycznia 2024r. stwierdzającego nieważność uchwały Nr LXXXIII/568/23 Rady Miejskiej w Poniatowej z 12 grudnia 2023 r. w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaka ratownika oraz kandydata na strażaka ratownika Ochotniczej Straży Pożarnej w Gminie Poniatowa, w części obejmującej jej § 1 w brzmieniu: „za każdą rozpoczętą godzinę udziału” oraz § 2 w brzmieniu: „za każdą rozpoczętą godzinę udziału”.
Taką też treść „za każdą rozpoczętą godzinę udziału” – niezgodną z literą prawa w/g uzasadnienia organu wojewódzkiego – zawiera uchwała zaprojektowana przez włodarzy opolskich (Burmistrza Miasta):
Jaki będzie los uchwały zaprojektowanej przez (władzę) Burmistrza Opola Lubelskiego? Niewątpliwie taki sam jak ten przykład poniatowski. Mimo, że przez radnego Marcina Buczka były podejmowane próby zwrócenia uwagi na problemy prawne z zapisami w projekcie Burmistrza, aby przestrzec i uniknąć popełnienia błędów, powielanych przez organy uchwałodawcze i wykonawcze w innych samorządach, to niestety, radni 19 stycznia przegłosowali uchwałę. Stało się to po tym, jak zaplecze prawne Burmistrza tuż przed głosowaniem „rozwiało wątpliwości radnych” co do możliwych uchybień w projekcie uchwały, odpowiadając na pytania radnego Buczka. Radni najprawdopodobniej zdali się na tę opinię i głosowali za uchwałą.
Warto też zwrócić uwagę, że uchwała Rady Miejskiej w Poniatowej została uchylona jeszcze przed zwołaniem sesji nadzwyczajnej w Opolu Lubelskim, podczas której przegłosowano te same błędne zapisy. Co więcej, tego typu błędne uchwały były uchylane już sporo wcześniej w innych gminach. Nikt tych błędów i problemów nie dostrzegł? Czy nie szkoda czasu pracy radnych i pieniędzy podatnika, na procedowanie z góry skazanych na porażkę uchwał?
Rozstrzygnięcie nadzorcze wskazuje błędy i uzasadnia powód uchylenia uchwały poniatowskiego samorządu, w zakresie dotyczącym zapisów: „za każdą rozpoczętą godzinę udziału w szkoleniu pożarniczym lub ćwiczeniu pożarniczym” wykraczają poza granice delegacji ustawowej z art. 15 ust. 2 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. W uzasadnieniu czytamy: „[…] przepis uchwały jest niezgodny z ustawą kompetencyjną, a pozostawienie go w obrocie prawnym może przyczynić się do ograniczenia należnego ekwiwalentu do świadczenia jednorazowego, związanego z samym wzięciem udziału (np. w akcji ratowniczej), bez uwzględnienia czasu działania”.”
Wygląda na to, że nie ma innej możliwości i nie trzeba tu jasnowidza, żeby spodziewać się, iż Wydział Prawny, Nadzoru i Kontroli przy LUW zrobi to samo z zapisami „opolskiej” uchwały, co z uchwałą „poniatowską”. Pytanie co z podwyższanym ekwiwalentem? Będzie trzeba poczekać na kolejną uchwałę?
Problemem, w przypadku uchylanych uchwał związanych z ekwiwalentem strażaków-ratowników jest również ograniczenie dotyczące szkoleń, o czym pisały już jesienią 2023r. media samorządowe (samorzad.pap.pl), przestrzegając przed możliwością popełniania błędów, które mimo to były i są popełniane przez część samorządów: „Jeszcze więcej orzeczeń wydawali wojewodowie w postaci rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał ekwiwalentowych. Przykładem takie orzeczenia jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 31 marca 2023 r., III SA/Po 44/23, CBOSA, zgodnie z którym: „Ponadto zaskarżona uchwała przewiduje ekwiwalent jedynie za udział w szkoleniu lub ćwiczeniu organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę Tarnowo Podgórne, podczas gdy zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy mogą je organizować także inne uprawnione podmioty. Nie budzi zatem wątpliwości, że zaskarżona uchwała pozostaje w wyraźnej sprzeczności z zakresem regulacji przekazanej radom gmin na podstawie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (ustawy kompetencyjnej), zmieniając wprowadzoną omówionym przepisem zasadę” https://samorzad.pap.pl/kategoria/opinie/ekwiwalenty-dla-strazakow-osp-do-zmiany-ekspert-przypomina-o-obowiazkach-gmin
Autor wpisu: Paweł Januszek
źródła:
https://samorzad.pap.pl/kategoria/opinie/ekwiwalenty-dla-strazakow-osp-do-zmiany-ekspert-przypomina-o-obowiazkach-gmin
https://luwwlublinie.bip.gov.pl/2023-rozstrzygniecia/rozstrzygniecie-nadzorcze-pn-ii-4131-497-2023.html
https://opolelubelskie.esesja.pl/posiedzenie/4cd9c363-719a-4
Poniżej jako jedno ze źródeł Uchwała Zarządu Oddziału M-G Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP w Opolu Lubelskim, podpisana przez Prezesa Zarządu Sławomira Plisa, poprzedzająca uchwałę Rady Miejskiej w Opolu Lubelskim:
Fragment sesji RM w Opolu Lubelskim z dnia 19 stycznia 2024r.. Całość pod tym linkiem: sesja