Dzisiaj (28.11.2022r.) otrzymaliśmy informację, iż Inwestor 9 listopada 2022r. złożył ponaglenie do Burmistrza Opola Lubelskiego na niezałatwienie sprawy w terminie.
Na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego nie przysługuje Burmistrzowi środek zaskarżenia. Tzn., że Burmistrz musi wydać ponownie decyzję. Harmonogram ważniejszych zdarzeń dot. spalarni:
- 03 marca – data wpłynięcia wniosku do Starosty o pozwolenie na budowę spalarni zwłok zwierzęcych,
- 31 marca – data wpłynięcia wniosku do Burmistrza o pozwolenie na tego typu działalność,
- 02 czerwca – mieszkańcy dowiadują się o planach na krematorium pod zabytkowym Parkiem Miejskim, posiedzenie komisji.
- 20 czerwca – odmowa wydania zezwolenia przez Burmistrza Opola Lubelskiego.
- 25 lipca – Kolegium Odwoławcze uchyla decyzję Burmistrza, sprawa przekazana do ponownego rozpatrzenia przez Włodarza.
- 02 września – składamy wniosek o dopuszczenie naszego Stowarzyszenia do postępowania administracyjnego.
- październik/listopad – Inwestor składa zażalenie na dopuszczenie Stowarzyszenia do postępowania administracyjnego; SKO uznaje zażalenie za niezasadne/niedopuszczalne;
- 09 listopada – ponaglenie na niezałatwienie sprawy przez Burmistrza Opola Lubelskiego złożone przez Inwestora.
- 23 listopada – Postanowienie SKO uznające ponaglenie wobec Burmistrza Opola Lubelskiego za zasadne z terminem 30 dni na ponowne rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie spalarni zwłok zwierzęcych i ich części.
1. Czy Burmistrz Opola Lubelskiego podejmując niebawem decyzję w sprawie pozwolenia na spalarnię zwłok zwierzęcych i ich części, weźmie pod uwagę istniejącą aktualnie w lokalnym prawie uchwałę, dotyczącą „wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części”?
Uchwała wskazuje m.in. na to, aby lokalizować spalarnie zwłok zwierzęcych i ich części w odległości minimalnej od zabudowy mieszkaniowej, od zakładów produkujących artykuły żywnościowe, zakładów żywienia zbiorowego bądź zakładów przechowujących artykuły żywnościowe oraz studni, źródeł i strumieni, służących do czerpania wody do picia i potrzeb gospodarczych – w promieniu wynoszącym co najmniej 3km.
2. Czy ewentualne wydanie pozwolenia będzie zgodne z zapisami w planie zagospodarowania przestrzennego, dotyczącymi przede wszystkim definicji „usług nieuciążliwych”, czyli rodzaju działalności, użytkowania i gospodarowania obiektami i terenami, który nie wykracza poza ramy uzyskanych pozwoleń i nie powoduje przekroczenia standardów jakości środowiska, określonych w przepisach odrębnych, a którego ewentualna uciążliwość ogranicza się do granicy działki lub lokalu, na której prowadzona jest dana działalność?
3. Kto podejmie decyzje (weźmie odpowiedzialność?, wyda opinię?) w odniesieniu do kwestii czy inwestycja w tej – kontrowersyjnej zdaniem wielu mieszkańców – lokalizacji, w dużej bliskości z zabytkowym Parkiem Miejskim jest w pełni zgodna z prawem, będzie bezpieczna, czy nie będzie szkodliwa i nie pogorszy jakości życia mieszkańców, szczególnie w obszarze Parku Miejskiego będącego zasobem/majątkiem publicznym? Zespół pałacowo-parkowy w dokumentacji jest uznany za jeden z najważniejszych zabytków na terenie naszej gminy (Czteroletni program opieki nad zabytkami w Gminie Opole Lubelskie – 22.06.2022r.).
To w tej chwili podstawowe pytania jakie nas nurtują, jakimi się z Państwem chcieliśmy podzielić.
Paweł Januszek (Stowarzyszenie głos Obywatelski Powiatu Opolskiego)